9 zuriat syaitan

Foto hiasan – Unsplash

Berikut adalah zuriat syaitan seperti disebut dalam Nasoihul Ibad:

1. Zallaitun (dipanggil juga Zallanbur).

Dalam melaksanakan tugasnya, ia menggoda peniaga agar suka berdusta, sumpah palsu, memuji perniagaan sendiri dan curang terhadap timbangan. Dalam kamus juga disebutkan, tugas Zallaitun adalah memisahkan antara suami dan isteri serta menyebarkan aib seorang wanita kepada suaminya.

2. Watsin

Penggoda dalam hal ehwal musibah dan bencana. Ia menggoda agar si mangsa suka berteriak dan memukul diri sendiri. Ada yang berpendapat syaitan bencana bernama Tabar.

3. A’wan

Dalam menunaikan tugasnya, ia selalu mempengaruhi penguasa, pemerintah atau raja agar melakukan aniaya.

4. Haffaf – bertugas menggoda pemabuk.

5. Murrah – menggoda pada permainan seruling (muzik).

6. Laqaus (menggoda orang Majusi – dipanggil juga Laqis) – ada pendapat mengatakan Laqis dan Walhan bertugas menggoda pada taharah (bersuci) dan solat. Mereka berusaha menimbulkan waswas.

Sesetengah ulama menyebut pengganti Laqaus, Murrah dan Haffaf dengan tiga anak Iblis lagi iaitu:

A’war; bertugas pada perzinaan. Ia meniup kemaluan lelaki dan wanita.

Wasnan; bertugas menggoda orang tidur. Ia membebani kepala dan menarik pelupuk mata agar tetap tidur dan tidak terjaga untuk mendirikan solat dan yang lainnya. Tapi ia suka membangunkan orang tidur untuk melakukan perbuatan buruk.

Abyadh; bertugas menggoda nabi dan wali. Adapun nabi, mereka selamat daripada godaannya, sedang wali selalu berjuang dalam menghadapi godaannya. Sesiapa yang diselamatkan Allah, maka selamatlah dan sesiapa yang tidak diselamatkan, maka terperangkap dalam jaring godaannya.

7. Masauth (dipanggil juga Mathaun) – menggoda pada perkara membabitkan berita sehingga penerima berita tidak tahu lagi sumbernya (memutar belit suatu berita sehingga menimbulkan fitnah).

8. Dasim – bertugas menggoda di rumah-rumah, sehingga jika suami datang tidak memberi salam serta tidak pula menyebut nama Allah, lalu ia kobarkan pertengkaran sampai akhirnya terjadi talak (cerai) dan khuluk (tebus talak).

Pendapat lain mengatakan, Dasim adalah nama untuk syaitan yang bertugas menggoda pada hal membabitkan makanan. Ia masuk rumah dan makan bersama orang digoda sebaik saja tidak menyebut nama Allah. Ia juga tidur bersama jika alas tidur dan pakaian tidak dilipat rapi dengan dibacakan Basmalah.

9. Walhan – menimbulkan waswas dalam wuduk, solat dan ibadat lain. Ada yang mengatakan Walhan suka mengganggu dalam bersuci sehingga sentiasa membazirkan air.