Tiga harus dirisaukan

Foto hiasan – Unsplash

Seorang ahli hikmah (orang bijaksana) dipetik sebagai berkata: Sesiapa risau bukan kerana tiga perkara, maka dia tidak dapat mengenal (membezakan) risau dan tenang:

1. Risau mengenai iman, apakah ia akan dibawa terus hingga mati atau tidak.

2. Risau terhadap perintah Allah, apakah dia dapat melaksanakan dengan sebaik-baiknya ataupun tidak.

3. Risau memikirkan orang yang akan menuntut padanya kelak, apakah dia termasuk golongan selamat ataupun tidak.

Risau mengenai iman apakah akan dibawa hingga mati

Dalam Minhajul Abidin ada menerangkan, orang soleh sangat takut akan suul khatimah (buruk pengakhiran). Ia terbahagi kepada dua peringkat, dengan kedua-duanya sangat bahaya.

Hati dan perasaan seseorang ketika sakratul maut segera merenggutnya. Maka, hatinya menjadi ragu-ragu dan tidak lagi mempercayai Allah hingga dia mati dalam keadaan tidak beriman. Na’uzu billah (semoga kita dijauhkan oleh Allah).

Seseorang yang dikawal oleh perasaan cintanya terhadap urusan duniawi yang tiada hubungan dengan urusan akhirat, contohnya seseorang sedang mendirikan rumah, tiba-tiba sakratul maut datang menjemputnya, dalam keadaan seperti itu, dia tidak mengingati apa-apa melainkan hanya memikirkan pembinaan rumahnya yang belum selesai. Maka, jika dia mati dalam keadaan demikian, bererti dia mati dalam keadaan jauh daripada Allah. Hatinya hanyut bersama cintanya terhadap harta dan dunia, bahkan berpaling daripada Allah.

Antara dua peringkat suul khatimah itu, peringkat pertama adalah paling besar bahayanya.

Risau terhadap perintah Allah

Suruhan Allah mesti dilakukan dengan kesungguhan dan kesempurnaan mengikut aturannya, bermula dari dalam diri sehingga kepada praktik anggota badan.

Firman Allah bermaksud: “Padahal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepada-Nya, lagi tetap teguh di atas tauhid dan supaya mereka mendirikan solat serta memberi zakat. Dan demikian itulah agama yang benar.” (Surah al-Bayyinah, ayat 5)

Menurut keterangan dalam Minhajul Abidin, seseorang itu harus berusaha menjaga kemurniaan dalam menjalankan ibadat atau menghindarkan sebarang perkara yang boleh membawa kerosakan pada ibadatnya.

Dia mestilah ikhlas iaitu tulus menjalankan ibadat semata-mata kerana Allah.

Risau memikirkan orang yang akan menuntut padanya kelak

Abdullah bin Amr menceritakan, daripada Nabi SAW, baginda bersabda: “Jauhilah kezaliman, sesungguhnya kezaliman adalah kegelapan pada hari kiamat.” (Sunan Darimi)

Abu Laits berkata: Tidak ada dosa yang lebih besar daripada berbuat zalim, sebab dosa itu bila engkau langsung dengan Allah, maka Allah sangat pemurah untuk memaafkan kamu, tetapi jika dosa itu antaramu dengan sesama manusia, maka tidak ada jalan melainkan minta maaf kepada orang yang teraniaya. Apabila tidak dapat, kerana orang telah mati, maka bacakan istighfar untuknya semoga dengan itu akan dihalalkan kelak di hari akhirat. (Tanbihul Ghafilin)

Ibnu Mas’ud dilaporkan berkata: “Sesiapa membantu orang zalim untuk menganiaya atau mengajarkan cara pembelaannya untuk mengalahkan hak (kebenaran) seorang Muslim, maka dia mendapat murka Allah dan menanggung dosanya.”

Sayidina Umar bin al-Khattab bertanya kepada Ahnaf bin Qays: Siapakah orang yang paling bodoh?

Jawab Ahnaf: Orang yang menjual akhirat dengan dunianya (orang mengorbankan akhirat untuk mendapatkan habuan dunia).

Umar berkata: Sukakah saya beritahu kepadamu orang yang lebih bodoh daripada itu?

Jawabnya: Baiklah wahai Amirul Mukminin.

Umar berkata: Iaitu orang yang menjual akhiratnya untuk keuntungan orang lain.

Kisah Sahabat: Salman Al-Farisi, Dari Parsi ke Madinah

You cannot copy content of this page